Sram ilk olarak Red eTap ile 2017 yılında tamamen kablosuz elektronik vites sistemini piyasaya sürdü. Bisiklet sektöründe büyük ilgi gördü fakat fiyatı ile çok can yakıyordu. Ayrıca 2×11 sistemi ile o zamanlar yenilikçi gibi dursa da mtb serisinde 12’li sisteme çoktan geçildiği için insanlar acaba demeden edemiyordu. 2018 yılında XCO yarışlarında Nino Schurter’in bisikletinde dikkat çeken bir detay vardı. Vites kolundan kablo çıkmıyordu! Aynı zamanda da arka aktarıcıda alışılmışın dışında pile benzeyen bir çıkıntı vardı. Evet tahmin ettiğiniz gibi 12’li sistemin ilk denemelerini Nino Schurter XCO serisinde yaptı. Ertesi yıl Sram büyük bir atılım ile AXS serisini tanıttı. Sram AXS yol ve mtb donanımlarının tamamını kapsıyordu. Sram Red eTap AXS ile 2×12 yol grup seti, Sram XX1 ve XO1 AXS ile 1×12 mtb grup seti ve Sram Reverb AXS ile yükseklği ayarlanabilir sele borusu tamamen kablosuz hale geldi. Fakat halen yüksek fiyat gibi bir sorun vardı. 

2019 yılında Sram Force eTap AXS ile yüksek fiyat bir nebze de olsa kırıldı. Şu anda bile çok uygun bir fiyata sahip olmasa da rakiplerine göre üstün özelliklere sahip olan Sram Force eTap AXS incelemesi ile karşınızdayız.

Sram Force eTap AXS grup seti arka aktarıcı, ön aktarıcı, kollar, aynakol, kaset ve zincirden oluşuyor. Frende daha önce kullandığınız telli freni kullanabilir ya da hidrolik disk seti tercih edebilirsiniz. Komple grupsetin Sram Red eTap AXS grupsete göre 200-300 gram civarında bir fazlalığı bulunuyor. Aradaki yaklaşık 6,400TL’lik fiyatı düşününce oldukça makul duruyor. Fiyat konusuna sonra tekrar değineceğiz, şimdi parçalarla yakından ilgilenelim.

Sram 12’li yol kasetlerinde eskiden gelen hg kaset geleneğini bozarak yeni bir standarda geçmiş bulunuyor. XDR adı verilen bu standart mtb serisinden tanıdığımız XD’ye şekil olarak çok benzese de arada ufak farklar var. Merak edenler için söyleyelim; XD göbeği XDR göbeğe ufak bir işlemle çevirebiliyorsunuz ancak XDR göbeği XD göbeğe çevirme şansınız yok. Bu işlemi sosyal medya hesaplarımızda bulabilirsiniz. 

Aktarıcılar ve kol yepyeni tasarıma sahip. Kablosuz oldukları için her birinde pil yer alıyor. Aktarıcılarda özel piller kullanılırken kollarda düğme piller kullanılmış. Kutudan ilk çıkardığınızda pilleri şarj etmeniz gerekiyor. Parçalara takıp çalıştırmayı denediğinizde hayal kırıklığına uğrayabilirsiniz bu yüzden bu detay önemli. Parçaların bisiklete takılmasında hiç bir farklılık yok. Sadece vites kablosuna ihtiyacınız yok. Fren kablosu konusunda her şey aynı. Kollar ve aktarıcıları üzerlerinde bulunan AXS butonları ile eşleştirip kullanmaya başlayabiliyorsunuz. Standart ayarlarda sağ kol vitesi düşürüyor, sol kol yükseltiyor. İki kola aynı anda basarsanız ön aktarıcı konum değiştiriyor. Pedallar dönmezken vitesin değişmemesi ve zincirin tam çaprazlara geçmemesi güzel detaylar. AXS sistemlerde yer alan darbe koruma sistemi bu sistemde de yer alıyor. Dışarıdan gelen büyük darbelerde aktarıcı içeri gidiyor, sorun geçtiğinde geri geliyor. 

Vitesin ince ayarları yine AXS butonları ile gerçekleştiriliyor. Bu parçalara Sram’ın mobil uygulaması ile bağlanıp son güncellemelerini yapmanız büyük avantaj sağlayacaktır. Şu anda bile her geçen gün geliştirilmeye devam eden sistem bu sayede daha sorunsuz çalışacaktır. Ayrıca bu uygulama ile vites atma ayarlarını yapabiliyor isterseniz düğmelerin işlevlerini değiştirebiliyorsunuz. 

Aynakol önceki Force serisi gibi karbon kollara sahip. Sram’ın yeni dub serisi göbeği ile daha rijit bir kullanım sunuyor. Dub göbekleri farklı kadrolar için farklı standartlarda alabiliyorsunuz. Bu yüzden grupseti alırken bisikletinize uygun olan orta göbeği tercih etmelisiniz.

Yeni tasarım 12’li zincire gelirsek, bu zinciri takarken yönüne dikkat etmelisiniz. Bunun dışında 11’li serilere göre çok farklı olmadığını söyleyebiliriz. 

Son olarak fiyata gelecek olursak, fren bacakları hariç Sram Force eTap AXS grup seti ülkemizde 16,000tl civarına satın alabiliyorsunuz. Kablosuz aktarım sistemlerini yakından takip etmeye devam edeceğiz.