Yokuş Çıkma Sanatı

Son Güncelleme:

Bisikletle yokuş çıkmak ilk başta her bisikletli için korkutucudur. “Acaba gücüm yeter mi?”, “Acaba yokuşun sonunu görebilir miyim?” soruları aklınızı işgal eder. Sonuç olarak ya o yokuşu çıkarsınız ya da çıkmazsınız. Bu yazımızda anlatacaklarımızı uyguladığınız takdirde gücünüzün yettiği her yokuşu çıkabileceksiniz.

Yokuş çıkmak hem manen hem de bedenen verilen bir savaş olarak tanımlanabilir. Bu yüzden iki şekilde de tırmanmaya hazır olmalısınız. Manen hazır olmanız sizi çoğu zaman zirveye ulaştıracaktır. Yokuşun ne kadar süreceğini bilmeniz, sizi manen rahatlatacak en iyi silahınız olacaktır. Tırmanmaya başlamadan önce yokuşun ne kadar süreceğini öğrenmelisiniz. Bunun için motorlu taşıt ile keşif, harita veya Strava kaydı gibi kaynakları kullanmak yöntemlerini uygulayabilirsiniz. Tırmanışın eğimini ve uzunluğunu bilmek ritim tutturmakta size büyük faydayı sağlayacaktır. Yüzde cinsinden verilen eğimler yolun 100 metre mesafede kaç metre yükseldiğini gösterir. %10 değerindeki bir eğim, 100 metre mesafede 10 metre tırmanacağınızı belirtir. Hangi eğimlerde zorlanacağınızı hangi eğimlerde sorunsuz tırmanabildiğinizi zamanla tecrübe ederek öğrenebilirsiniz. Tüm bu bilgiler ile tırmanışın yaklaşık olarak ne kadar süreceğini kafanızda kestirebilirsiniz. 

Tırmanışlarda yanınızda size denk güçte bir arkadaşınızın olması manen kırılmanızı önleyecek ve birbirinize destek olmanızı sağlayacaktır.

Tırmanışta gücünüzün sınırlarına hakim olmalısınız. Grup sürüşünde geri kalıyorsanız gruba yetişmek için kendinizi tüketmemelisiniz. Aynı zamanda da düzlükten yokuşa geçtiğiniz ilk metrelerde kendinizi zorlamadan tırmanma ritmine geçmelisiniz. İlk başlarda gücünüz yeterli gibi gelse de zaman geçtikçe hızla tükendiğinizi fark ettiğinizde iş işten geçmiş olacaktır. Fiziksel olarak en iyi tırmanış yöntemi nabzınızı takip ederek sabit tempoda gereksiz ataklardan uzak durmaktır. Tırmanırken kendinizi çok zorladığınızda nabzınız yükselecektir. Konfor bölgenizden yukarı çıktığınızda çok hızlı yorulacaksınız. Bu yüzden nabzınızın yükselmesini hızınızı düşürerek engellemeli gücünüz izin verdiği hızda tırmanmalısınız. 4-5 ciddi tırmanışın ardından tırmanış temponuzu bulacaksınız. Bu tempo ile su ve enerji takviyesi ile uzun tırmanışlar yapabilirsiniz.

Toprakta tırmanış ve teknik tırmanış konusuna ileriki sayılarımızda bulabilirsiniz.

Ne yaparsanız yapın tırmanışlarda fiziksel olarak zorlanıyorsanız daha hafif oranlara sahip dişli kombinasyonları deneyebilirsiniz. Unutmayın, şampiyonlar bile tırmanışlarda düz yola göre farklı vites oranlarını tercih ederler.  Aynı zamanda tırmanışlarda oturuş pozisyonunuz da etkili olacaktır. Kimi biniciler selenin arkasına kayıp gidonu üstten tutar, kimisi selenin önüne doğru gelip sırtını doğrultmayı tercih eder. Siz de kendinize uyan pozisyonu deneme ile kazanabilirsiniz. Taytınızın kalitesi uyuşmaların önüne geçecektir. Ne olursa olsun her insanın belli sınırları vardır. Bu sınırlara ulaştığınızda bacaklarınızda kramplar baş gösterecektir. Böyle bir durumla karşılaşırsanız durup dinlenmenizi tavsiye ederiz.

0
    0
    Sepetiniz
    Sepetiniz BoşMağazaya Git