Önder bey merhaba, öncelikle bizi davet ettiğiniz ve röportaj yapmayı kabul ettiğiniz için teşekkür ederiz. Bike Pedia dergisi olarak geçen sene de lansmanınıza davetliydik. Bu sene de öyle. Gelişmeler çok güzel. Sizi takip ediyoruz. Ellerinize sağlık ürünleriniz çok güzel olmuş. 

Beğendiğinize sevindim. 

Cycleurope Yönetim Kurulu Başkanı, Önder Şenkol

Öncelikle 2020 nasıldı, beklentilerinizi karşıladı mı öğrenmek isteriz. 

Tabii, kısaca bahsedeyim. Bildiğiniz gibi Aralık sonu itibarıyla Çin’den başlayan Kovid-19 salgınının Türkiye’ye yansıması Mart başlarında oldu. Nisan ayı, başlangıç dönemlerinde tüm firmalar ve sektörümüz için de oldukça durağan ve genelde üretimin olmadığı veya çok sınırlı olduğu bir kapanma dönemi yaşadık. Fakat Mayıs ortalarından itibaren bisiklete olan ilginin yoğun bir şekilde artışını gözlemledik. Bu tabi sadece ülkemiz için değildi. Aynı bisiklete olan ilgi Avrupa ülkeleri başta olmak üzere diğer birçok ülkede de bu süreç başladı. 

Fakat ben Türkiye’deki bu bisiklete olan ilginin artışını şöyle önemsiyorum: Avrupa ülkelerinde zaten bisiklet kültürünün, bisikletin gerek başta ulaşım amaçlı olarak kullanmak üzere her sahada ne kadar yaygın olduğunu biliyoruz. Ama ülkemizde bu yeterli seviyede olmadığı için ülkemizde böyle bir ivmenin kazanılması sektör için sevindirici oldu. 

Bir de tabi şunu da ilave edebilirim: Genelde Türkiye sektöründeki firmalarımızın gerek reklam bütçeleri gerekse bu bisikletin tanıtımına dönük faaliyetleri daha sınırlı olduğu için bir anda bizlerin de dışında başta televizyon kanalları, sağlık programları, sosyal medya alanlarında bisikletin bu ölçüde gündeme gelmesi bizim için çok sevindirici oldu. 

Bir de şöyle ilave edebilirim: Artık bu süreç içerisinde yerel yönetimlerin bisiklete olan ilgisinin de artması sonucunda, projelerinde başta bisiklet yolları olmak üzere bisiklet ile ilgili birçok husus yer almaya başladı. Bunu da bugün itabariyle birçok yörede faaliyetlerin sürdüğünü bir takım alt yapıların oluşturulduğunu görmekteyiz. Bu nedenle koronanın bütün olumsuzluklarına rağmen sektörümüz açısından böyle bir olumlu yansıması oldu. 

Bu arada bu olumlu yansınanın da sonucunda özellikle Haziran, Temmuz ve hatta Ağustos ayları gerek üreticiler olarak gerekse bizim bayilerimiz olarak bir anlamda satışların patlamasına yol açtı ve sezon sonuna geldiğimizde, 2020 sezonu sonuna geldiğimizde, üretim yapan fabrikalarımızda hiçbir stok yok, aynı şekilde bayilerimizde de stok yok, 2020’nin çok olumlu geçtiğini söyleyebilirim. 2021’e baktığımızda şu anda sektör için en önemli konu 2021’deki tedarikin sağlanması. 

Böyle tabii, gerek yedek parça üreticileri veya bu konularla ilgili olan üreticiler de böyle bir talep patlamasına bir anlamda doğal olarak hazırlıksız yakalandığı için  ancak daha önceki yıldaki veriler doğrultusunda üretim programları aldıkları için tedarik süreleri geriye atmaya başladı. Bunun gibi benzer durumu bisiklet dışındaki sektörlerde de görüyoruz. Fakat bisiklette daha majör parçaların tedarikçilerinin teslim sürelerinin uzaması 2021’de tedarik anlamında bazı sıkıntıların olacağının bir göstergesi şu anda. Bu doğrultuda belki üreticiler daha alternatif parçalar kullanarak veya diğer başka yan sanayicilere giderek, bu süreçte teslim sürelerinin biraz daha öne çekme konusunda çabaları var. 

2021’in de bu anlamda iyi geçecek bir sezon olduğunu değerlendiriyorum şu anda. Bir de tabi Türkiye’deki üreticiler açısından sadece iç piyasa olarak değil bizlere ihracat imkanlarının da arttığını gözlemliyorum. Çünkü yurtdışından da Türkiye’deki üretici firmalarımıza önemli taleplerin, hatta siparişlerin geldiğini görüyorum. Bu da tabi hem firmamız için hem de ülkemizdeki sektörümüz için sevindirici. 

Bianchi ile ilgili olarak, Bianchi “High end” ürünleri hala sizin tarafınızdan yapılmakta. Özellikle almak isteyenler için tüm modeller Türkiye’de mevcut mu, ne zaman gelecekler?

2021’de Bianchi Highend satışlarını biraz önce bahsettiğim olumlu yansımaların da etkisi gerekse Bianchi Highend’in 2020 modellerinin Avrupa’da olduğu gibi ülkemizde de çok kabul görmesi nedeniyle Bianchi Highend açısından 2020’yi çok iyi geçirdik. Aynen diğer ürünlerde olduğu gibi Bianchi Highend’de de bayilerimizde bir anlamda sıfır stok olarak 2021’e devretti. Biz bu doğrultuda sezonun İtalya’da daha erken başlaması nedeniyle 2021’deki Bianchi Highend bayilerinin siparişlerini önceden alarak geçtiğimiz Ekim-Kasım itibariyle 2021 modellerini sevk etmeye başladık ve şu anda Bianchi Highend bayilerinde, bayilerin tercih ettikleri veya sipariş verdikleri satışını öngördüklerini sevk etmiş olduk ve halen de zaten sevkiyat devam ediyor. 

Bir de şunu ilave edebilirim: Bunlar bayilerimizin ve bizim yetkili satış arkadaşlarımızın öngörüsü doğrultusunda belirlediğimiz İtalya Bianchi’nin genel ürün gamı içerisinden ithal edilip şu anda piyasaya arz ettiklerimizdir. Tüketiciler anlamında şöyle de bir çalışma olabilir. Bianchi İtalya’nın web sayfası üzerinden belirledikleri modelleri bayiler kanalıyla veya doğrudan firmamızın iletişim kanallarına iletlemeleri şeykiliyle tedarik imkanı olabilir. 

Bunlar da şöyle oluyor zaten: Bayilerimizdeki ürünlerin modellere göre geliş tarihleri, teslim tarihleri belli olduğu için, türeticiye yaklaşık teslim tarihlerini vererek sipariş alabilirler. Bianchi Highend olarak şu anda o ürünleri satışına açtığımız bayiler üzerinden 2021’de de Bianchi Highend’in bu ürün çeşitleri ile iyi bir yıl geçeceğinden eminim. Aynı şekilde bu konuda gerçekten tecrübeli olan Bianchi Highend bayilerimiz de bu öngörüyü benimle paylaşıyorlar. Bu önemli tabii. Onlar sahada, tüketici ile birebir çalışan arkadaşlar. Dolayısıyla da Bianchi Highend’de de iyi bir sezon geçirileceğinden eminim. 

Bunun yanında Peugeot bisiklet tarafında bu yıl yarış bisikletlerinde karbon bisiklet göremedik. Bununla ilgili söylemek istedikleriniz, düşünceleriniz nelerdir?

Biz şu şekilde düşündük: Bianchi Highend’de yarışta biraz daha sınırlı model kullandık fakat o ihtiyacı Bianchi Highend’de tuttuk. Bu ihtiyacı bu şekilde karşılayacağız. Ürünlerde de gördüğünüz gibi bizim Peugeot’da ağırlıkta treking ve katlanır gittikçe yaygınlaşan bir ürün. Bunlar gibi MTV’de de özellikle daha tercih görecek ürünlere yönelerek daha spesifik bir ürün gamı ile bu yıl çıkmayı hedefledik. 

Tabii her zaman olduğu gibi bizim için en önemli konu, kalite, ürün kalitesi artı kullandığımız komponentler gibi konulara da önem vererek, buna dönük modellerle ve ürün gamı ile çıkmış olduk, 2021 için. 

Bunu şöyle söyleyebilirim: 2021 için bu pandemi nedeniyle daha önceki yıllardaki gibi bayi toplantısı tabii ki yapamadık. Ürünün özelliğine binaen on-line bir toplantının da pek mümkün olamayacağını gördük. Çünkü bayilerimiz ürünleri görmek istiyorlar. Bu yıl geniş süreç içerisinda fabrikamızda her gün 8 bayimizi davet ederek, buna dönük bir planlama yaparak, bölge bölge geçtiğimiz günden başlayarak, bayilerimizi ağırlıyoruz. Detaylı olarak bilgilendiriyoruz. Gerek katolog, gerekse satış koşullarını paylaşıyoruz. 

Bir de bunun şöyle bir faydasını gördük: Birebir, çok daha yakın temas ile bayilerle görüşebiliyoruz. Onlara “dokunabiliyoruz” bir anlamda. Onların da tabi bizim için çok önemli olan öneri ve varsa tenkitlerini ilgili arkadaşlarımız not alıyorlar. Bu bakimdan da faydalı bir çalışma oluyor şu anda. 

Çok teşekkürler. İlave etmek istediğiniz başka bir şey var mı?

Ben de teşekkür ederim. İlave etmek istediğim, biraz sektörümüz için bisiklet sektörüne olan ilginin artması, kanallar olsun, basında, sosyal medyada bisikletin çok yer alması sağlık açısından ne kadar yararlı olduğunun toplum tarafından anlaşılmaya başlanması, bir de en önemlisi yerel yönetimlerin artık bütün projelerinde başta bisiklet yolları olmak üzere bisiklete dönük aktivitelerin, faaliyetlerin yer alması, bir de şu anda ihracat yönüyle Türkiye’deki firmalarımıza yönelik yurtdışı ilginin artması bizler için, benim için de çok sevindirici. Ben de teşekkür ediyorum. 

Teşekkürler, başarılar diliyoruz.