Antremanlarını kapalı grubu Smyrna Train ile genellikle haftada 3 gün yapan Barış Punar, ayda 1 kere Peloton İzmir grubu olarak yol bisikletlerine etkinlik oluşturuyor. Gran Fondo yarışlarının iddialı ismi olan Barış ile bisikletle nasıl tanıştığını, hedeflerini ve özellikle yaklaşan Gran Fondo Çeşme Yarışı’nın rotasını konuştuk.  Grafiker olan Barış Punar 4 yıldır yol bisikleti kullanmakta, 2 yıldır yarışmaktadır.

Merhaba, ben Barış Punar, Orduluyum, Doğma büyüme İzmirliyim, 34 yaşındayım. Grafik işi yapıyorum. 4 yıldır yol bisikleti kullanıyorum. Çocukluğumdan beri bisiklet kullanıyorum ama son 4 yıldır gruplarla aktif olarak bisiklet sürüyorum. Son iki yıldır da granfondo yarışlarına katılıyorum. Önümüzdeki yıl federasyon yarışlarında hedeflerim var. Bu hedeflerden Mas ve TT şampiyonalarında kürsü yapmak istiyorum. 

Antrenmanlara nasıl hazırlanıyorsun?

Antrenmanlar hedef yarışlara göre oluyor. Mesela hedef yarışımız yokuş ise, bunun için iki ay önceden antrenmana başlıyorum. TT’de de aynı şekilde iki ay önceden başlıyorum. Çeşme Granfondo gibi yarışlara son bir ayda antrenman yapıyorum. O antrenmanlar da daha çok sprint ağırlıklı oluyor. 

Bu antrenmanlar için bir profesyonel destek alıyor musun?

Almanya’da bir hocam var. Antrenman programlarını o veriyor. Programları ben kendime göre uyarlıyorum. Mesela saati fazla oluyor. Onu kısıp yoğunluğu arttırıyorum, saat kısa oluyor, onu uzatıp yoğunluğu azaltıyorum. 

Beslenme için bir profesyonel yardım alıyor musun?

Hayır almıyorum. Araştırmalara bağlı olarak yapıyorum. 

Beslenmede nelere dikkat ediyorsun?

Şeker ve hamurişi yememeye gayret ediyorum ama biraz boğazıma düşkün biriyim. 

Antrenmanları genelde trafikte mi yapıyorsun? Trafikte ne gibi zorluklar yaşıyorsun? 

Menderes’te genelde yollar çift şeritli, karşıdan gelen araçlar sıkıntı olabiliyor. Mesela sollama yapıyorlar, karşıdan hızlı geldikleri için ara çok dar kalıyor. Bunlar biraz tehlike yaratıyor. Diğer taraftan, arkadan gelen araçlar ile pek sıkıntı yaşadım diyemem. 

Yani bisikleti taşıt yerine koymuyorlar diyebilir miyiz?

Evet, kesinlikle. “Yol bizim kardeşim, kaldırımdan gitsene” diyorlar. Mesela benim hayatımı tehlikeye atıyorsunuz diyenler bile var. 

Daha geçen gün biri emniyet şeridinden gidiyordu. Sordum ne yapıyorsunuz diye. “Ben yolumdan gidiyorum, sizin yola çıkmanız yasak” dedi. 

Granfondo Çeşme’ye hazırlanıyorsun. Çok da az bir zaman kaldı. Geçen yıllarda da katıldın. Son iki yıldır katıldın. Oradaki heyecandan bize bahsetmek ister misin? Yarış öncesi nasıl oluyor? Oraya nasıl gidiliyor, nasıl ulaşım sağlanıyor? Yarışta çok kalabalık oluyor. Bu durumda derece yapmak isteyenler nasıl konumlanmalı?

Çeşme için önce sabah saat 6 gibi kalkıp kahvaltımızı yapıyoruz. 7’de yola çıkıp 8’de orada oluyoruz. Numaraları akşamdan başka bir arkadaşımız alıyor. Hemen yerimizi tutuyoruz. Hedefiniz varsa kesinlikle önde yer tutmalısınız. 

Arkada kalırsanız ön grup çoktan gitmiş oluyor. Sonrasında ilk 3-4 km araç arkası hareketli start veriliyor. Bu arada herkes öne gelmeye çalıştığından çok tehlikeli oluyor. Sahil kısmında mazgallar var ama üstleri sac ile kapansa da çok kişi geçtiğinde açılabiliyorlar. Bunlara dikkat etmek lazım. 

Daha sonra tünele kadar düz yol. Ara ara tempo yükseliyor. Tünelden döner dönmez yokuş başlıyor. O yokuşta kesinlikle tempo olup grup ikiye bölünecektir. Daha sonrasında 20. kilometrede bir yokuş var, Çağdaşkent olarak Strava segmenti var hatta. O yokuşta ön grup yaklaşık 8-10 kişi kalıyor. İki yıldır böyle. Grup tamamen ikiye bölünüyor. Oradan sonrası favoriler grubu oluyor. 

Sonrasında kimse kimseyi koparamıyor ama yol bozuk çok dikkat etmek gerekiyor. Soğuk asfalt. İnişi çok tehlikeli. O inişten sonra hafif bir çıkış var. Orada yine ataklar oluyor ama ilerde herkes yine birleşiyor. 

En son Çeşme’de sprinte kalıyor. Sprintte çok iyi yer tutmak lazım. Yine önlerde olmak gerekiyor. Öndeki insan atak yaptığı zaman, sprinte geçtiği zaman 3-4 saniyede o farkı kapatmak mümkün değil. 

Sprinte takım arkadaşlarınla beraber mi giriyorsun?

Geçen yıl takım arkadaşımla girdim ama başkalarına çalıştı, bana çalışamadı maalesef. O yüzden sprinte erken kaldırdım. Birinci olup geçtiğimi düşünüyordum ama yan taraftan arkadaş bisikleti uzattı ve ikinci oldum. 

Geçen yıl ikinci oldun. Bir önceki yıl ilk katıldığında kaçıncıydın?

İlk katıldığımda sürekli atak yaptılar. Arkadan grubu yakaladım. O ara çok yorulmuştum. Hatta son virajda gruptan koptum ama son anda yakaladım. Orada 3. oldum. Elit kategoride 1. olmuştum. 

Bu yılki hedefin nedir?

Bu yıl yine aynı parkura girip 1. olmak istiyorum. 

Granfondadan sonra yeni yılda, 2020’de hedeflerin neler?

2020 yılında 35 yaşında oluyorum. Master kategorisinde yarış koşmayı düşünüyorum. Bu federasyon yarışlarında böyle. Yol şampiyonasına ve TT şampiyonasına hazırlık yapacağım. Onlarda kürsü hedefliyorum ama hedefim birinci olmak. 

Herhangi bir sponsorun var mı?

Herhangi bir sponsorum yok. Bu zamana kadar bir sponsor da aramadım. Ama grup için aramayı düşünüyorum. 

Grubun ismi nedir?

Bizim sürekli antrenman yaptığımız grubumuz küçük, adı Smyrna Train. İzmir Treni olarak geçiyor. 

Kaç kişilik bir ekip var?

Aktif olarak 6-7 kişiyiz. Hemen hemen hepimiz aynı formdayız. Uyumluyuz. Sürekli beraber antrenman yapıyoruz. Bunun dışında bir de Peloton İzmir grubumuz var. Bu yol bisikleti kullanıcılarının hepsinin bir araya geldiği grup. Mesela İzmir’deki bisiklet gruplarının hepsi geliyor. Sadece yol bisikletleri grubumuza katılıyor. Peloton İzmir olarak da ayda bir kere etkinlik yapıyoruz. Ayda bir kere Tepekahve, Gülbahçe veya Özbek’e kadar gidiyoruz. 

Bisiklete yeni başlayacak arkadaşlara önerilerin ne olur?

Kesinlikle kask takmalılar. Bisiklete uyumlu kıyafet giymeliler. Yol bizim diyerek yolun ortasından gitmemeliler. 

Bisiklet yolu varsa bisiklet yolunu kullanmalılar. Hızlı süreyim diye kendilerine zarar vermemeliler. Özellikle kendinden çok üst seviyedeki gruplarla bisiklet sürmemeleri gerekiyor… en azından kendini toparlayıp geliştirene kadar. Ondan sonra tüm gruplarla bisiklet sürebilirler. 

Son olarak söylemek istediğin bir şeyler var mı?

Mazgalların değişmesini istiyorum. Mesela Karabağlar’da her gün mazgallardan geçiyoruz ve sıkıntı oluyor. Sonra, bisiklet yolları istiyoruz. Başkanlarımızın bize verdiği sözleri tutmalarını istiyoruz. Trafikte bisikletliye saygı istiyoruz