“Gerçekten işe yarıyor mu bu oval?”

Oval yapraklar bisiklet camiasında yıllardır süregelen bir tartışmanın konusudur. Tasarımlardaki genel mantık bir pedal turundaki ölü noktaların elimine edilmesi ve pedal çevirme hareketinin daha akıcı hale getirilmesi üzerine kuruluyor. Peki gerçekten iddia edildiği kadar faydalı mı? Faydalıysa o halde neden profesyonel sporcular arasında çok yaygın değil? Bunlar gibi birçok soru halen ateşli şekilde tartışılıyor. Oval dişliler kullanan profesyoneller arasında Bradley Wiggins ve Chris Froome’un bulunması, üstelik bu dişlilerle Fransa Turu’nu kazanmış olmaları oval cephesine güçlü bir destek sağlıyor. Öte yandan oval dişli kullanan amatör sporcuların yorumları da geniş bir yelpazeye yayılmakta. Kimisi performansına olumlu katkı sağladığını söylerken, bazıları da fark göremediğini belirtiyor. Ben de dairesel dişlilerle geçen yıllardan sonra Absolute Black markasının oval dişlileriyle şansımı denemeye karar verdim.

Bisikletlilerin rüyalarını süsleyen iddialı vaatler

Absolute Black tasarım ofisi İngiltere’de bulunan ve Polonya’da üretim yapan, yeni sayılabilecek bir firma. En tanınan ürünlerini, yol ve dağ bisikletlerinde çok çeşitli aynakollar ile uyumlu oval dişliler oluşturuyor ve hâlihazırda dünyanın en çok satılan oval dişli markaları arasında üst sıralara çıkmış durumda. Firma ürünlerini oldukça iddialı vaatlerle tanıtıyor: Daha kolay tırmanış, daha akıcı ve verimli pedal çevirme, daha az yorulma. Ayrıca ürünlerinin rakiplerinden daha rijit olduğunu belirtiyor. 

Vites geçişleri kararlı ve hızlı ancak hassas ayar gerekli. 

Shimano Ultegra grupsetimde 52/36 oranlarını kullanıyorum. Sipariş ettiğim aynakol yapraklarını da aynı oranlarda seçtim.  AB Oval dişliler standart olanlara göre birkaç gram daha ağır. İlk izlenimde üretim kalitesi gerçekten hayran bırakıyor. CNC’de çok hassas ve detaylı işlenmiş olan alüminyum dişlilerin dış yüzeyi, rijitliği artırmak üzere çiçek motifine benzer girinti ve çıkıntılara sahip. Şık bir görünüme sahip olsa da bu girintiler yol tozunu epey topluyor. AB Oval yapraklarda diğer markalardaki gibi açı seçenekleri yok. Dişlileri standart vidalarla kranka monte edebilirsiniz ancak daha şık ve temiz bir görüntü olmasını isterseniz yine alüminyum vida kapağı setini ayrıca sepete eklemeniz gerekiyor. 52T dişlinin arka yüzeyinde, hızlı vites geçişini güvene almak için için altı adet zincir rampası mevcut. Ön vites ayarı düzgün yapıldığı takdirde geçişler gayet hızlı ve kararlı. Aktarıcıyı sadece bir parça yukarı kaydırmak gerekiyor. 

Oval dişliler için di2 sistemde ayar daha hızlı ve kolay yapılırken, mekanik sistemlerde bir parça uğraştırıcı olabilir. 

İlk izlenim: Çok rahat

Oval dişlilerle çıktığım ilk sürüşte, hatta ilk metrelerde farkı ciddi ölçüde hissettim. Gerçekten de pedalları daha yumuşak çevirmeye başladım. Böylelikle kadansımın bir parça daha arttığını ve dizlerime daha az yük bindiğini gözlemledim. Bir süre sonra bu duruma alışıyorsunuz ve normal hissettirmeye başlıyor ancak pedallardaki akıcılık gerçekten mutluluk verici. Tırmanışlarda ve ayakta tırmanırken ek bir hızlanma ve performans artışı yaşamadım ancak bir tırmanışı bitirdikten sonra bacaklarımın daha taze kaldığını rahatlıkla söyleyebilirim. Ayrıca uzun ve sert antrenmanların ardından, özellikle basamaklardan inerken hissettiğim bacaklardaki halsizlik hissini oval yapraklara geçtikten sonra hissetmedim. Sürat bakımından artışı, düzlükteki tempolarda ve inişlerde daha dolu pedal çevirerek yaşadım. Ayrıca sprintlerde herhangi bir sorun yaşamadığımı da ekleyeyim. 

Sonuç olarak yaklaşık iki aydır kullanmakta olduğum AB Oval yapraklardan genel olarak memnun olduğumu söyleyebilirim. Daha az yorulma, dizlere daha az yük ve verimli pedal çevirme konusunda vaatlerini benim için yerine getirdi. Yine de kullanıcıların almadan önce mümkünse denemesini öneriyorum. 

Detaylı bilgi için: https://absoluteblack.cc/