Shimano bu yıl yeni trend olan “Gravel Bike”lar için özel tasarladığı GRX grup setlerini tanıttı. Bu setlerin ortak özellikleri hidrolik frene sahip olmaları ve 1x yapıda olmalarıydı.

Öncelikle “Gravel Bike” tabirinin ne anlama geldiğini açıklamak istiyorum. Drop gidona sahip bisikletler genellikle yol bisikleti olarak adlandırılırdı. Fakat bu durum son yıllarda epey değişti. Farklı ihtiyaçlar için farklı donanıma sahip drop gidonlu bisiklet üretildi. Bunlar agresif geometrili yol bisikletlerinden cyclocross arazi bisikletlerine kadar çeşitlilik gösteriyordu. Son trend ise “Gravel Bike” oldu. Bu bisikletlerin tasarımı çamur ve tozdan etkilenmeyen disk fren ve etine dolgun lastiklerden oluşuyor. Kısaca arazide gidebilen ve rahat sürüşe sahip yol bisikletleri denebilir. Bu sayede yol bisikletçileri alışık oldukları sürüş pozisyonu ile dağ sürüşü yapabiliyorlar.

Gravel Bike’ın ne olduğunu açıkladığımıza göre bu bisikletler için alışılagelmiş yol ya da MTB grupsetlerini kullanamayacağınızın farkına varmış olmalısınız.

Shimano da bunu farketmiş olmalı ki, GRX ürün gamını tanıttı. Sistemlerin ortak özellikleri MTB için özel tasarlanmış arka aktarıcı, disk fren ve özel tasarım vites/fren kolları kullanmaları. Hatta bir en düşük seviye haricinde tüm setlerde 1x vites kullanılıyor. Yani aynakol tek yaprak ve bütün vitesler kasette yer alıyor. Shimano, GRX ürün gamını üç seviyede ele almış; GRX Di2, GRX 11 ve GRX 10. Bunlar sırası ile Ultegra Di2, 105 ve Tiagra sınıflarına denk geliyorlar. Klasik Shimano mantığı ile oluşturulan ürün gamlarında fren vites kollarından tutun tekerlek setlerine kadar tüm parçaları bulabiliyorsunuz.

Arka aktarıcılar Shimano’nun MTB setlerinden alışık olduğumuz kilit mekanizmasına sahip. Bu sayede arazinin sallantılı ortamında zincir şakırtısı ve vitesin boşa düşmesi gibi sorunları yaşamadan ilerleyebiliyorsunuz. Yerdeki toz ve çamur çemberden frenlemeyi zorlayan unsurlardır. Bu yüzden GRX setlerde disk frene yer verilmiş. Ayrıca fren kollarında yine Shimano’nun dağ bisikletlerinden bildiğimiz servo-wave sistemi kullanılmış. Bu sayede balataların disk ile kavuşması daha çabuk olabiliyor. Sonuç olarak fren gücü her daim elinizin altında olacak. Tüm bunların dışında Shimano’nun halen tam benimseyemediği 1x vites sistemi de GRX grup setlerinde kullanılıyor. Bunun için tek yapraklı aynakol ve yüksek oranlı kaset kullanmanız yeterli oluyor. Bu sayede ön aktarıcıdan kurtulmuş oluyorsunuz.
Dikkatli okuyucularımızın “Peki sol kol ne işe yarayacak?” dediklerini duyar gibiyim. Shimano, ön vites kolunuz ile dağ bisikletlerine özgü olan teleskopik sele borularını kullanabileceğinizi söylüyor. Son olarak cyclocross bisikletlerde görmeye alışık olduğumuz ara fren kollarına da değinelim. Bu kollar droplardaki fren kolları ile birlikte çalışıyorlar ve gidonun orta kısmında yer alıyorlar. Bu sistemin seri üretimde bir ilk olduğunu da belirtelim. Gördüğünüz üzere iki farklı disiplinin en iyi özelliklerini birleştiren Shimano GRX grup setlerini büyük ihtimalle 2020 yılında bisikletlerin üzerinde görmeye başlayacağız.

Shimano GRX aynakol ağırlıkları

RX810 1×11: 655g

RX600 1×11: 753g

RX810 2×11: 722g

RX600 2×11: 816g

RX600 2×10: 819g

Shimano GRX ön aktarıcı ağırlıkları

RX815 Di2: 131g

RX810: 94g

RX400: 95g

Shimano GRX arka aktarıcı ağırlıkları

RX815 Di2: 288g

RX817 uzun bacak Di2: 322g

RX810: 251g RX812 uzun bacak: 264g

Shimano GRX kol ağırlıkları

RX815 Di2 (çift): 565g RX600 (çift): 611g RX400 (çift): 613g