Tubeless Lastik Hakkında Bilmedikleriniz

Son Güncelleme:

İnsanlar yeni teknolojilere her zaman şüpheyle yaklaşırlar. Hayatın her alanında bu böyledir. Tabiki bisiklette de durum farklı değil. Teknoloji ilerledikçe bisikletlerin üzerindeki fazlalıklar bir bir eksiliyor. Bizi ilgilendiren kısım ise, iç lastiğin bisikletten ayrılışı. Tubeless çoğu kişiye güven vermeyen ama bir deneyenin bir daha vazgeçemediği yararlı bir icat. Eğer doğru uygularsanız sizi birçok sorundan kurtaracaktır. Bu yüzden yazının devamındaki 5 adımın sırası ve uygulanışı önem arz ediyor.

1. Çemberin hazırlanması Tubeless sisteminin en önemli kısmı jantınızı hava sızdırmaz hale getirmektir. Çoğu jant çemberi “Tubeless Ready (iç lastiksiz kullanıma uygun)” yazsa bile tel başları için deliklere sahiptir. Bu deliklerin güzelce kapatılmış olması önemlidir. Bu işlem için yapışkanlı özel bantlar kullanılır. Bu bantların yapışabilmesi için jant çemberinizin temiz olması gerekir. İşleme iç lastiğinizi ve kullanmakta olduğunuz çember bandını sökmekle başlıyorsunuz. Ardından zamanla çemberin içinde toplanan pislikleri uçucu temizleyiciler ile temizlemelisiniz. Alkol veya balata spreyi gibi temizleyicileri kullanabilirsiniz. Özellikle uçucu seçiminin sebebi, çemberde kalacak nemin bant üzerindeki yapışkanın performansını düşürmesidir.

2. Çember bandının çekilmesi Çemberi iyice temizledikten sonra çember bandını çekme aşamasına geçiyorsunuz. Çember bandını DT Swiss veya Stans ürünlerinden seçebileceğiniz gibi yapısında örgü içeren özel bantlardan da kullanabilirsiniz. Tercihiniz bütçeniz ile doğru orantılı olacaktır. Tesa markasının siyah, örgülü yapı bantı hem fiyatı hem performansı ile işinizi görecektir. Çemberinizin iç genişliği bant seçiminiz için bir diğer etkendir. Tubeless için özel bir bant alıyorsanız 17, 19, 21, 23, 25, 27, 30mm gibi seçenekleriniz olacaktır. Size uygun olanı tercih etmelisiniz. Eğer ölçüsüz bir bant kullanacaksanız bu bantı kullanacağınız genişlikte kesmelisiniz. Çember bandını çekmeye supap deliğinin 2 tel öncesinden başlayın. Bandın güzelce yapıştığına emin olun ve çemberi ortalayarak yapıştırın. Eğer normal bant ile tubeless işlemi yapıyorsanız çemberi iki tur dönmenizde yarar vardır.

3. Tubeless supapının takılması Çember bandı da hazır olduğuna göre sıra Tubeless işlemine özel olan supapın takılmasına geldi. Çoğu kaynakta bandı tornavida ve benzeri aletlerle delseler de biz size bunu önermiyoruz. Yapmanız gereken supapın kapağını ve yüzüğünü çıkarıp çemberin delik kısmının hizasında banda bastırmak olacaktır. Bu sayede bant üzerindeki delik tam olarak supap genişliğinde olacak ve sıkı bir koruma sağlayacaktır. Supap yüzüğünü de yerine taktıktan sonra bir sonraki adıma geçebilirsiniz.

4. Lastiğin janta geçirilmesi Tubeless lastikler normal lastiklere göre biraz daha sıkı geçerler. Lastiğinizi janta geçirirken daha çok güç harcayacağınız için dikkatiniz dağılacağından özenerek yapıştırdığınız banda hasar verme olasılığınız vardır. Bu yüzden plastik levye kullanıp dikkatlice lastiğinizi çembere oturtmalısınız.

5. Hava ve sıvının doldurulması Öncelikle tubeless supapınızın iğnesinin çıkarılabilir olup olmadığını kontrol etmelisiniz. Eğer çıkarılamayan bir modelse 70ml tubeless sıvısını lastiğin kenarından içine doldurmalısınız. Eğer çıkabilen bir modelse, bu iğneyi çıkarıp yüksek basınç ile önce lastiği oturtur ardından bu delikten içeri sıvıyı doldurabilirsiniz. İki şekilde de lastiğinizi oturtup havayı bastıktan sonra lastiği elinizde bir miktar çalkalamanız gerekiyor. Bu sayede içeride bir hava kaçağı varsa tubeless sıvısı sorunu çözecektir.

Tecrübe notları

Yeni yapılmış bir tubeless lastik ilk sürüşe kadar bir miktar hava kaçırabilir. İlk sürüşün ardından lastik tamamen mühürlenecektir. Eğer ne yaptıysanız lastik basınç tutmuyorsa sorun büyük ihtimalle 1 ve 2. adımlardadır. Tubeless dönüşümü yaparken bantın çok önemli olduğundan bahsetmiştik. Bir diğer önemli kısım ise kullanacağınız lastiğin tubeless uyumlu olmasıdır. Eğer lastiğiniz tubeless uyumsuzsa ne yaparsanız yapın şişmeyecektir. Özel yöntemler kullanarak şişirseniz bile çok zahmetli olacaktır. Bu yüzden lastiği satın alırken tubeless uyumlu olmasına dikkat edin Lastiğinize dolduracağınız tubeless sıvısının son kullanma tarihine satın alırken dikkat etmelisiniz. Sonuçta lastiğiniz patladığında deliği tıkayacak olan bu sıvıdır. Tubeless sistemini 6 ayda bir yenilemeniz gerekmektedir. Bunun sebebi bantın yapışkanlığını ve tubeless sıvısının akışkanlığını kaybetmesidir. Yazımızdaki konulara dikkat ettiğiniz takdirde tubeless sisteminin tüm faydalarından yararlanacaksınız. Çoğu sürüşte yanınıza sadece pompa almanız yeterli olacaktır. Tabiki uzun turlarda yanınıza yedek iç lastik almak beklenmeyen sorunlarda sizi kurtaracaktır.

0
    0
    Sepetiniz
    Sepetiniz BoşMağazaya Git