İki yıl önce Shimano 9100 serisi XTR grup setini tanıttığında sessiz arka göbek sesi olmamasına rağmen büyük yankı uyandırmıştı. Ancak sistemin tutarlı olmaması ve çok bakım gerektirmesi yüzünden rafa kaldırılmıştı. Bu sistemdeki “Micro Spline” sistemi kendini korumayı başarırken debriyajlı kavrama mekanizması ufak değişikliklerle raflarda yerini bulmayı başardı. Bu yazımızda Shimano’nun bu yeni sistemine yakından bakıyoruz.

Yeni sistem Shimano’nun SLX, XT ve XTR serisi arka göbeklerinde yalnızca Micro Spline seçeneği ile sunuluyor. Yani 12’li kasetler ile kullanılabiliyor. Peki nedir bu sistemi bu kadar özel yapan? Shimano özellikle yeni teknolojiler konusunda muhafazakar davranan bir firma. Şu ana kadar kablosuz bir vites sistemi üretmemesinden bunu rahatlıkla görebilirsiniz. Ancak ön ve arka göbek sistemlerinde kapalı rulman yerine “Cup & Cone” adı verilen açık çanaklı bilyalı sistemi değiştirmemesini de muhafazakarlığın devamı olarak sayılabilir. Ayrıca en üst düzey göbeklerinde bile filibir gövdesi içine yerleştirilmiş bilya tırnak sistemini kullanıyordu. İncelemesini yaptığımız sistem bu yüzden aslında çok önemli. Shimano yıllardır güvenerek kullandığı bu sistemlerin bir kısmından vazgeçmiş durumda. 

Filibir gövdesi dış görünüş olarak çok değişti ancak içi dışından daha çok değişti. Micro Spline XTR, XT ve SLX göbeklerde artık tırnak yok. Bunun yerine DT Swiss markasından alışık olduğumuz Ratchet halkası yer alıyor. Ancak Shimano tarafında çok farklı şekilde tasarlanan bu halka görevini değişik bir şekilde yerine getiriyor. Sistem üç kısımdan oluşuyor diyebiliriz. İlki ikili ratchet halkası, ardından bu halkaların bağlı olduğu kavrama mekanizması ve son olarak çalışmayı destekleyici ikili yay mekanizması. Pedala basmadığınız zaman devrede olmayan kavrama mekanizması ratchet halkalarının birbirleri üzerinde rahatlıkla dönmesini sağlıyor. Bu sırada arka kısımdaki yay mekanizması hem ratchet sisteminin hem de kavrama sisteminin hareket edebilmesini sağlıyor. Pedala bastığınız zaman kavrama mekanizması ile iki ratchet plakası birbirine doğru itiliyor. Bu sayede kilitlenen plakalar arka tekerleğin dönmesini sağlıyor. 

Tüm bu saydıklarımız sayesinde çok düşük bir sürtünmeye maruz kalan sistemin kaybı da çok düşük oluyor. Shimano ratchet plakalarının yağlanmaması konusunda gövde üzerine not düşmüş. Sürtünmenin düşüklüğünü buradan da anlayabilirsiniz. Tüm bunların dışında bu sistemin daha farklı şekillerde çok çok daha pahalı başka markalarda da kullanıldığını söyleyelim. Ancak Shimano’nun uyarlamasında bizi özellikle cezbeden kısım sistemin oldukça az yer kaplayan bir yapıda çözülmesi oldu.

Teknik her bilgiyi bir kenara bırakırsak göbeğin çıkardığı üç kademeli ses bile insanı çok cezbediyor. Yukarıda saydığımız ikili yay mekanizmasının sonucu ortaya çıkan bu ses yüksek hızlarda vızıltı şeklindeyken yavaşladıkça toklaşıyor. Tam toklaşma kısmı biterken bir anda tıkırtı hızlanıyor ve ratchet’ın inanılmaz çıtlaması başlıyor. Anlatması oldukça güç ancak Instagram hesabımızdaki paylaşımdan bu sesi dinleyebilirsiniz. Sizin de çok beğeneceğinizi düşünüyoruz.