Brompton’un Kârında %99 Düşüş – Bisiklet Sektöründe Zorlu Bir Yıl
Brompton’un Kârı 10 Milyon Sterlinden 4.602 Sterline Düştü – CEO 2025 İçin Zorlukların Devam Edeceğini Öngörüyor
Katlanır bisiklet üreticisi Brompton, vergi öncesi kârının 10 milyon sterlinden sadece 4.602 sterline düşmesini, “küresel ekonomik belirsizlikler ve bisiklet sektöründeki zorluklar” ile açıkladı.
31 Mart 2024 itibarıyla sona eren 12 aylık döneme ilişkin olarak Companies House’a sunulan rapora göre, Brompton 84.899 bisiklet sattı. Bu, bir önceki yılın satış rakamı olan 91.875’e kıyasla %8,2’lik bir düşüş anlamına geliyor.
Bu düşüş, şirketin toplam satışlarında %5,3’lük bir gerilemeye neden olarak geliri 122,6 milyon sterline düşürdü. Buna ek olarak, işletme maliyetleri %15 artarak 62,7 milyon sterline yükseldi. Şirket, bu artışın büyük ölçüde personel ve pazarlama maliyetlerindeki yükselişten kaynaklandığını belirtti.
Raporda, “Vergi öncesi kâr, satışlar üzerinde %0,0’lık bir marja (2023: %8,3) tekabül ediyor” denildi. Bu düşüşün başlıca sebebinin, hedeflenen satış rakamlarına ulaşılamaması ve sabit giderlerin kısa vadede azaltılamaması olduğu belirtildi.
The Guardian’a konuşan Brompton CEO’su Will Butler-Adams, bisiklet sektöründeki fazla stok sorununun satışlardaki düşüşte önemli bir faktör olduğunu vurguladı ve 2025 yılında da zorlukların devam edeceğini öngördü.
“Sektör hâlâ krizde ve bu yıl toparlanma beklemiyoruz” diyen Butler-Adams, 2025’in 2024 kadar kötü olmayacağını, ancak fazla stok sorununun devam edeceğini ifade etti.
Brompton, bisiklet sektöründe devam eden dalgalanmalardan etkilenen son marka olarak öne çıkıyor.
Covid-19 pandemisi sırasında yaşanan talep patlaması, birçok marka ve distribütörün fazla genişlemesine ve talebi yanlış tahmin etmesine neden oldu. Ancak pandemi sonrasında sektör, önemli bir daralma yaşadı ve Brompton da bu durumdan etkilendi.
Brompton CEO’su Will Butler-Adams, “perakende ortamının adeta yok olduğunu” belirtti. Online satış devleri Wiggle ve Chain Reaction, Ekim 2023’te iflas başvurusunda bulunmuş, ardından Evans Cycles’ın sahibi Frasers Group tarafından satın alınmıştı. Ancak bu süreçte kitlesel işten çıkarmalar yaşandı.
Birçok bisiklet markası da mali sıkıntılarla karşı karşıya kaldı. Orange Bikes, Ocak 2024’te iflas başvurusunda bulunurken, GT Bikes, Aralık 2023’te iş gücünü azaltmış ve yeni ürün lansmanlarını durdurmuştu.
Brompton’un yaşadığı bu durum, bisiklet endüstrisindeki zorlukların derinleştiğini ve toparlanmanın zaman alacağını gözler önüne seriyor.
Brompton, Eylül 2024’te piyasaya sürdüğü G Line modeliyle, 50 yıllık tarihindeki en büyük lansmanı gerçekleştirdi. Markanın baş tasarımcısı Will Carleysmith, BikeRadar’a yaptığı açıklamada, G Line’ın genel bisiklet pazarını hedeflediğini ve küçük tekerlekli, katlanır bisikletleri göz ardı eden kullanıcıları cezbetmeyi amaçladığını belirtti.
Bu yeni model, Brompton’un uzun vadeli büyüme hedeflerini destekliyor. Şirket, 800’den fazla çalışanıyla faaliyet gösteriyor ve üretim kapasitesini yılda 200.000 bisiklete çıkarmak amacıyla Ashford, Kent’te yeni bir fabrika inşa etmeyi planlıyor. Fabrikanın 2027’deaçılması bekleniyor.
Brompton, Mayıs 2023’te aldığı sermaye yatırımı ile mali durumunu güçlendirdi. Şirketin Companies House kayıtlarına göre, net varlıkları 65,1 milyon sterline ulaştı.
Raporda ayrıca, Brompton’un e-ticaret platformu ve Junction mağazaları üzerinden doğrudan tüketiciye satış kanallarını geliştirmek için yatırım yaptığı belirtiliyor. Bu girişimlerin etkisiyle, doğrudan tüketiciye yapılan satışlarda %13’lük bir artış sağlandı.
Brompton, mevcut fabrikasını Batı Londra’dan Ashford, Kent’teki yeni tesisine taşımayı planlıyor. Bu hamleyle, şirketin üretim kapasitesi 200.000 bisiklete çıkarılacak.
Companies House raporuna göre, doğrudan tüketiciye (DTC) satış kanallarından elde edilen yüksek gelir, doğrudan maliyetlerdeki artışa rağmen kâr marjının korunmasına katkı sağladı.
Olumsuz görünüme rağmen, Brompton CEO’su Will Butler-Adams, şirketin geleceğine dair iyimser olduğunu belirtti. Butler-Adams, Brompton’un bir “kullanışlılık markası” olarak, toplu taşımadaki yoğunluğu azaltmak ve iklim değişikliğiyle mücadele amacıyla bisiklet kullanımını teşvik eden hükümetlerin desteğiyle büyümeye devam edeceğine inanıyor.
The Guardian’a konuşan Butler-Adams, şehirlerin daha sağlıklı ve çevre dostu ulaşımı desteklediğini vurguladı:
“Londra, Edinburgh, New York, Sevilla ve Paris gibi şehirler hava kalitesini artırmak ve insanları daha aktif hale getirmek için çalışmalarını sürdürüyor.”
“Genel tabloya baktığımızda işler doğru yönde ilerliyor. Sektör kendi kendine zarar verdi ama bu sorun zamanla aşılacak.” dedi.
Kaynak : BikeRadar