Uzun süredir incelememizi takip edenler özellikle beğendiğimiz bisikletlerde “modern geometri” ve “modern donanım” ibarelerini kullandığımızı fark etmişlerdir. Bu yazımızda sizlere modern MTB’lerin olmazsa olmaz 5 özelliği ve donanımını anlatacağız.

1. Teleskopik Sele Boruları

Son yıllarda bisikletler için yapılan icatlar arasında en çok ses getiren ve aynı zamanda da en çok reddedilen parça bu oldu. Özellikle enduro ve trail bisikletlerinde kullanımda olan bu teknoloji kısaca dağ bisikletini şort ile de rahat sürmenizi sağlıyor. Evet yanlış okumadınız. Çoğu XC bisiklette halen teleskopik sele borusu kullanılmasa da teknik inişler için binicilere büyük rahatlık sağlıyor. Aynı zamanda sakatlanma riskinin yüksek olduğu disiplinlerde korumalar üzerinizdeyken selenin arkasına rahatça geçebilmenizi sağlıyor. Az sonra değineceğimiz modern geometrili XC bisikletlerde de kullanılmaya başlanan bu sistem önümüzdeki yıllarda vazgeçilmezlerden olmaya devam edecek.

2. Tek Yapraklı Aynakol

Daha önce neden böyle bir şeyin keşfedilmediğini uzun uzun düşündüğümüz bir teknoloji de tek yaprak sistemi. Kısaca devasa kaset ve önde tek dişli kullanılan bu sistemlerin aslında farkedilmeyen çok büyük bir özelliği var. Öndeki yaprakta Wide-Narrow adı verilen özel diş profili sayesinde zincirin yapraktan kurtulmasının önüne geçiliyor. Aynı teknoloji aktarıcı makaralarında da kullanılıyor. Bu sayede engebeli arazide zincir olması gerektiği yerde dişlilerin üzerinde kalıyor. Tüm bu avantajların dışında vitesin sadece sağ elde olması da büyük bir rahatlık diyebiliriz. Bir kere bu sistemi kullanan önceki 2x veya 3x sisteme çok zor geri dönüş yapıyor.

3. Geniş Çemberler ve Tubeless Lastikler

Son yıllarda jant çemberleri özellikle inanılmaz miktarlarda genişlediler. Eskiden 19-20mm iç genişliğe sahip çemberler yerini 30-35mm iç genişlikte çemberlere bıraktı. Peki geniş iç yüzeyin avantajı nedir? Neden çığır açan bir özellik olarak bu listede yer alıyor? Çember profili genişledikçe dış lastiğin katlanma miktarı azalıyor. Bu sayede virajlarda yanal yük bindiğinde çemberden daha zor kurtuluyor. Kısaca hava kaçırma ya da iç lastik kesme derdi büyük miktarda azalıyor. Aynı zamanda daha düşük hava basıncı ile aynı sertlik yakalanabiliyor. Tubeless sıvısının tekerlek içinde daha rahat dolaşabilmesi de cabası.

4. Yeni Nesil Hidrolik Disk Frenler

2000’lerin başında hidrolik disk frenler bisikletler için halen çok yabancıydı. Çoğu güncel buluş bu yıllarda yapıldı. Açık diyafram, farklı hidrolik yağların kullanımı, balata, rotor ve kaliperlerde ek soğutma sistemleri gibi daha nice teknoloji güncel fren sistemlerinin temelini oluşturdu. Şu anda çoğu markanın freni sorunsuz bir şekilde görevini yerine getirebiliyor. Ayrıca güzel bir fren almak istediğinizde gani gani seçeneğe sahipsiniz. Bütçenize uygun olanı seçip kullanmaya başlayabilirsiniz.

5. Modern Bisiklet Geometrisi

Eskiden 26″ lastikler 80mm amortisöre sahip maşalar ile 600mm genişliğinde gidonlar ile yarışılırken artık amatörler bile bu sistemlere burun kıvırıyor. Tekerlek ebatları 27,5″ hatta 29″ ‘e çıktı. Gidonlar artık en az 720mm genişliğinde, gidon boyunları da bir o kadar kısaldı. Peki tüm bunlar neden oldu? Neden bir anda bütün değerler tersine döndü? Bisikletler her ne kadar eski bir tasarıma sahip olsa da dağ bisikletleri aslında çok yeni bir icat. Daha önce sizlere dağ bisikletlerinin tarihinden bahsetmiştik. O yazımızda detaylı bir şekilde okuyabilirsiniz. Günümüze dönecek olursak, mühendisler bisikletleri tasarlarken kıvraklığı denge ile harmanlayıp hem tırmanabilen hem de inebilen dağ bisikletleri yaratmanın peşine düştü. Sonuç olarak gidon boynunu kısaltmanın daha net kontrole sahip olmak anlamına geldiğini buldular. 

Gidonun genişlemesinin darbeleri daha rahat karşılanabilmesine yaradığını gördüler. Amortisörlerin çalışma aralıklarını yükseltirken bisikletlerin yükselmemesi için alın borusunun açısını yatırmayı buldular. Orta göbeğin yerden yüksekliğinin pedalı yere vurma ihtimalini direkt olarak tetiklediğini fark ettiler. Sele borusunu dikeltip tırmanış için daha uygun anatomiye sahip olmasını sağladılar. Sonuç olarak “Modern Geometri” ortaya çıkmış oldu.