Yukarı

Onur Şentürk ile Yarış Parkurları ve Yeniliklere Bakış 

Bu ayki röportajımızı 2020 yarış sezonu öncesinde Türkiye Triatlon Federasyonu Yarış Direktörü ve aynı zamanda teknik delegesi olan Onur Şentürk’ le yaptık. Şentürk’ e sezon açılmadan önce sizlerin merak ettiği konular arasında yer alan yarış parkurları ve yeniliklerini sorduk. Önce Onur Şentürk kimdir, kısaca kendisini tanıyalım.

Alpay AKHUN: Sevgili Onur, bize kısaca kendini ve spor geçmişini anlatır mısın?

Onur ŞENTÜRK: 1979’ da İstanbul doğdum. İlk orta ve lise tahsilimi İstanbul’ da tamamladıktan sonra Trakya Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik bölümünü bitirdim. Sonrasında Kiev-Ukrayna’ da Rus Dili ve Edebiyatı okudum. İlk gençliğimde bisiklet, basketbol ve fitness ile ilgilendim. Dayanıklılık sporları ile tanışmam 2010 yılında oldu. O yıllarda hem koşuyor hem de çeşitli organizasyonlar görev alıyordum. 

2010’ da koşuyla başlayan bu macera önce maratona oradan da triatlon yarışlarına uzandı. 2011 yılında ilk kez gönüllü olarak triatlon organizasyonlarında da yer aldım. 2012’ de ise ilk kez bir traitlon yarışına katıldım. 2013’ yılında kendi organizasyon firmamı kurdum ve özel triatlon organizasyonlarında görev almaya başladım. 2015’ de Ironman 70.3 Türkiye’ yi gerçekleştirdik. Bir yandan da gönüllü olarak federasyon yarışlarının organizasyonunda görev aldım. 2016 yılında teknik delege, 2017 yılında triatlon antrenörlük belgesi aldım. Sonrasında ITU Level I antrenör ve hakem belgelerini aldım.

2019 yılında Türkiye Triatlon Federasyonu’ nda teknik delege olarak görev yaptım. 2020 yarış sezonunda hem teknik delege hem de yarış direktörü sıfatıyla çalışmalarıma devam ediyorum. Ayrıca 2016 yılında kurmuş olduğum www.yarişbul.com sitesinde sporseverlere yarış takvimi ve spor içerikleri sunuyoruz.

A.A: Yarış Direktörü ve teknik delege olarak yaptığınız işi biraz anlatır mısınız? Bir parkur nasıl tespit edilir, süreç nasıl işler bize biraz bahseder misiniz?

O.Ş:  Öncelikle bu konuda teknik delegeye kısaca değinmek gerekirse; teknik delege, yarış sezonu dışında yarış parkuru tespiti ve incelemelerini gerçekleştirir. Yarış direktörü parkur taslağını ve raporunu hazırlar, tekliflerini ilk aşamada organizasyon komitesine sunar. Komite tüm verileri inceleyerek karar verir. İkinci aşamada komite bu raporu yönetimin onayına sunar. Yönetim onay verirse, o lokasyonda yarış gerçekleşir.

A.A: 2020 yarış sezonu için parkur seçimi ve hazırlığı yaparken en çok nelere dikkat ettiniz?

O.Ş: Bu yıl parkur seçimi yaparken özellikle yeni başlayanları ürkütmeyecek, tecrübeli sporcuların da keyif alacağı tipte parkurlar olmasına dikkat ettik. Bildiğiniz gibi bu yıl takvimde üç olimpik, üç sprint triatlon yarışı var. Katılımcılar bu sezon fiziki yapıları birbirinden oldukça farklı parkurlarda son derece keyifli yarışlar çıkarma imkanı elde edecekler.  

A.A: Geçen ay sonunda takvim belli oldu. 2020 yarış sezonunu yarış parkurları hazır mı? 

O.Ş: Evet yarış parkurlarının tamamı hazır ve şubat ayı başında tüm kayıtlar açılacak. Önümüzdeki günlerde sporcular, federasyonun resmi sitesinden yarışlara tek tek ya da tüm sezon kayıtlarını bir seferde gerçekleştirebilecekler. Ayrıca her yarışın kendine ait bir sayfası olacak. Sporcular bu sayfayı ziyaret ettiği zaman o yarışın parkur, yükselti grafiği, yardım istasyonu gibi her türlü teknik detay ve bilgiye ulaşabilecekler. 

Bu yıl bir diğer standart uygulama ise tüm yarış parkurun havadan çekilmiş video görüntüsünün olması. Sporcular, yanı sıra ulaşım ve konaklama bilgilerine de bu sayfada görebilecekler. Hatırlayacağınız gibi geçmişte yarış reglamanında, yarış yapılan ildeki konaklama tesislerine ait bilgiler bulunurdu. Bu yıl buna ilave olarak sporcular için avantaj yaratan konaklama tesislerinin bilgileri bulunacak. Arzu edenler bu sayfadan rezervasyon yapılabilecek.

A.A: Federasyon geçtiğimiz yıl çevreci bir uygulama yapmış çöp atma bölgeleri oluşturmuştu. Bu ve benzeri çevre ve sporcu dostu yenilikleriniz bu yıl da olacak mı? 

O.Ş: Evet önemli bir konuya değindiniz. Bu yıl da çöp atma bölgesi uygulamasına devam edilecek. Üstelik çok daha ciddi bir biçimde sürdüreceğiz. Kurallara uymayanlara ceza uygulamasında bulunulacak. 

Bunun dışında etkinlik alanlarında emanet çadırları olacak. Sporcular değişim alanında sadece yarışta kullanacağı ekipmanı bulundurabilecek. Yarış ekipmanı dışındaki malzemeler çantalarla birlikte bu çadırlara bırakılabilinecek. 

A.A: Bizim bu röportajımız birçok triatlon severe ulaşsa da yıl boyunca sisteme yeni giren ya da bu röportajımızı okumayan sporcular olabilir. Sezon boyunca sporcuların aklına gelen en temel konu ve soruları nasıl ve nerden öğrenebilirler?

O.Ş: Güzel soru, açıklayayım. Bu yılki bir diğer yeniliğimiz de bu konuda oldu. Sporcular için etkinlik sayfasında sıkça sorulan sorular ad altında yeni bir bölümümüz olacak. Ayrıca “Sporcunun El Kitabı” adında online bir kitapçığımız olacak. Katılımcıların, tüm temel bilgilere buradan da ulaşmabilme imkanı olacak.

A.A: Bu yıl federasyon yarış takvimi, uzun bir aradan sonra tekrar start alan Dursunbey Kros Duatlonu ile başlıyor. Sezon başındaki ilk yarış olan kros duatlona, bisiklet ve koşusu iyi olan sporcuların hayli ilgi göstereceğini düşünüyorum. Okuyucularımıza bu yarışla ilgili biraz bilgi verebilir misiniz? 

O.Ş: Dursunbey, Balıkesir’ in doğusunda yer alan 672mt rakımlı ormanlık şirin bir beldemiz. Dursunbey Kros Duatlon parkuru bilhassa ilk kez kros duatlona katılacak olanları üzmeyecek bir parkur. Hemen belirteyim bu yarışa katılmak için MTB bisikleti zorunlu. Koşu-bisiklet ve koşu etaplarından oluşan yarışın startı belde merkezinde olacak. Başlangıçta, kısa mesafeli kilit taşlı bölümün hemen ardından kısa mesafeli asfalt bölüm sonra da toprak zeminli orman yoluna geçiş var. Kilit taşı, asfalt ve toprak yol oranları, %7.5-%7.5-%85 şeklinde. Mesafeler, 5km koşu, 17km bisiklet ve 2.5 km’ lik son koşudan oluşuyor. Koşu parkuru eğimi fazla değil ama bisiklet parkurunda biraz tırmanış var. Sporculara eğim çalışmalarını tavsiye ederim. Farklı ve güzel bir yarış olacağını düşünüyorum. 

Sezonun ikinci yarışı olan Sakarya Duatlonu’ nun, Dursunbey parkurunun aksine koşusu eğimli ama bisiklet parkuru düz. Geçtiğimiz sezon yarış yapılan Didim, Balıkesir, Eğirdir, Alanya ve Yenişehir yarış parkurları aynı kaldı. Avşa Triatlonu ise geçen yılki Kuşadası bisiklet parkuru gibi bolca tırmanışlı. Gelibolu Orta Mesafe Triatlonu bisiklet parkuru eğer bir değişiklik olmazsa geçtiğimiz yıldan farklı olarak 90km’ lik tek bir tur şeklinde gerçekleşecek. Geçen seneye kadar bisiklet etabı git-gel şeklinde turlardan oluşuyordu. Bu yıl tek tur olması için resmi yetkilerle görüşmelerimiz sürüyor.

Ayrıca bu sene hem Gelibolu Orta Mesafe yarışında hem de duatlon yarışında bayrak yarışları gerçekleştirilecek. Bayrak yarışı ile çok daha fazla sporcuyu triatlona kazandırmayı düşünüyoruz. Sporcular, önümüzdeki günlerde bu ve benzeri detaylı bilgilere federasyonun resmi sayfasından ulaşabilecekler.

A.A: Sevgili Onur Şentürk, bizleri aydınlattığın için çok teşekkürler. Kolay gelsin.

Fotoğraflar: Yarış Bul

Hazırlayan: Alpay AKHUN

Yorum Yap