Yeni bir bisiklet alırken herkesin aklında en uygun fiyata en iyi bisikleti bulmak yatar. Eski model ama en üst donanım bir bisiklet almak bu düşünceye uygun bir cevap olarak gözüküyor. Sonuçta kim dura-ace setli bir yol bisikleti istemez ki? Ancak her güzel şeyin bir de kötü yanı olduğu gibi bu konuda da tatsızlıklar olabiliyor.

Gün geçmiyor ki, bisikletlerde yeni bir teknoloji tanıtılmasın. Geçtiğimiz yıl alınan en pahalı bisiklet bile bu yıl çıkan modellerin epey gerisinde kalabiliyor. Sonuç olarak da eski stok ve ikinci el bisikletlerin fiyatları ciddi anlamda düşebiliyor. Üreticiler bunun önüne geçebilmek için yeni modelleri öncekinden daha pahalı yapsa da sonuç çok değişmiyor. Bunun sonucunda da bizler yeni bisiklet bakarken birkaç yıl geri gidip eski model bir üst seviye bisikleti ucuza bulabiliyoruz. Şu anda disk frene sahip olmayan yeni model bir yol bisikleti, daha pahalı bir teknolojiye sahip eski disk frenli modellerden daha ucuza satılabiliyor.

Şimdi size donanıma göre eski teknoloji ya da kullanılmış parçalarda ne gibi sorunlar yaşayabileceğinizden söz edelim. Öncelikle kadrodan başlıyoruz. 2000’lerde kullanılan malzemelerde ciddi bir ilerleme kaydedildi. 2010’larda ise kadroların hava direncine olan etkisi ve disk uyumu üzerine yoğunlaşıldı. 5 yıllık bir bisikleti alarak büyük ihtimalle fren performansından feragat edeceksiniz. Bunun dışında çok büyük sıkıntı yaşamazsınız. Eğer 10 yıllık bir bisiklet alacak olursanız kabloların kadro dışından geçmesi ve görsel olarak demodelik gibi sorunlar yaşayacaksınız. Eğer bisiklet ikinci el olacaksa, boya ve kablo kılavuzlarında da sorun yaşayabilirsiniz. Çok şanslı olduğunuzu varsayarsak kendinize güzel bir bisiklet almış olacaksınız. 

Vites sistemleri konusunda da son 10 yılda önemli yenilikler oldu. Üst seviyelerde 10’lu kasetler yerini 12’li kasetlere bıraktı. Ağırlık olarak çok değişim olmasa da performans olarak ciddi adımlar atıldı. Shimano cephesinde elektronik ama kablolu vitesler kullanılmaya başlandı. Sram’da ise ikinci jenerasyon kablosuz vites seti tanıtıldı. Yaklaşık 5 yıllık ve kablolu Shimano DuraAce veya Sram Red seti uygun fiyatlara bulmanız ihtimal dahilinde. Bu parçalar ilk baştan beri yüksek teknoloji ile üretildikleri için eski olmaları performans açısından büyük fark yaratmayacaktır. 

Bunun dışında dağ bisikletlerinde ikinci el vites seti alırken aşınmalara ve vuruklara dikkat etmeniz gerekecektir. Kırık bir üst seviye parça eski de olsa ciddi maliyetler doğurabilir.

Fren konusunda yol bisikletlerinin diskli sistemlere geçtiğini söylemiştik. Dağ bisikletlerinde ise uzun yıllardır disk frenler kullanımda. Eski ile yeni sistemlerin farkı genellikle performans olarak açıklanabilir. Bakımı doğru yapılan bir fren sistemi uzun yıllar ilk günkü performansında çalışacaktır.

Dağ bisikletlerinin amortisör sistemleri genellikle en çok yıpranan kısımları oluyor. Bisiklet sıfır olarak kutudan çıksa bile uzun yıllar beklediyse sorun yaşanabiliyor. Bu da genellikle toz keçelerinden ve iç aksamdaki oringlerden kaynaklı oluyor. Kauçuk parçalar özelliğini yitirdiği için kullanımın ilk aylarında yağ kaçakları başlıyor. Bu yüzden eski bir bisiklet alırken amortisörlerine baktırmakta fayda var. Bu saydıklarımızın dışında başka donanımlar da var elbette. Fakat diğer donanımların maliyetleri düşünülünce bunların yanında devede kulak kalıyorlar diyebiliriz. Bizden size tavsiye, eski ve üst donanımlı bir bisikleti ucuza bulursanız işten anlayan birine göstermeniz olacaktır. Doğru kararlar sonucunda sizi uzun süre daha memnun edebilecek bir bisikleti ucuza satın alabilirsiniz. Ama sadece donanımın etiketlerinin büyüsüne kapılıp bakımsız bir bisiklet satın almayın.