CeramicSpeed OSPW

Zamanında bilge bir bisikletçi başarıya giden yolu şöyle anlatmıştı: “Profesyonel sporcuların amatörlere göre çok farkı yok, ancak detaylara önem veriyorlar. İdeal vücuda sahip bir sporcu yüksek irtifa antrenmanı ile kanındaki alyuvar sayısını artırır %5 ek verim elde eder. Kaslarını esnetir, biriken laktik asidi atar %5 ek verim elde eder. Bisiklet üstündeki duruşunu rüzgar direncine göre seçer %2 ek verim elde eder. Zincirini temiz tutar, viteslerini çapraz kullanmaz ve daha nice davranış ile standart bir insana göre %60-70 ek verim elde eder.”

Buradan anlamamız gereken insanın sınırlarının olduğu ve bu sınırları ancak ihmal edilen sorunları çözerek ileriye taşıyabileceğimizdir. Bu sorunlar ise toplandığı zaman çok büyük değerlere tekabül ediyor. Bu sorunlardan birisi de bisiklet donanımındaki sürtünmelerdir.

CeramicSpeed marka olarak donanımsal sürtünmelere çözüm olacak parçalar üretmektedir. Adından anlaşılacağı üzere öncelik seramik rulmanlar olsa da zincirin sürtünmesini düşürmek de CeramicSpeed’in ilgi alanına giriyor. Bu sayımızda CeramicSpeed OSPW Pulley inceleniyor.

Tabi böyle yazınca çok bir şey anlaşılmamış olabilir. Kısaca şöyle tanımlayalım, grup sürüşleri yaparken öndeki binicinin zincirinden gelen “tır tır tır” sesler dikkatinizi çekmiştir. Her makinede ses kaybedilen mekanik enerji anlamına gelir. Bisiklette de değişen bir şey yok. Zincir aynakolun etrafından dönüp arka aktarıcıya alt makaradan girer. Alt makaradan sonra üst makara vardır. Üst makaradan çıkan zincir dişliye sarılır ve buradan tekrar aynakola gider. Yük arka dişli ve aynakol arasında çekilir. Arada kalan alt ve üst makara ise vites değişimleri ile görevlidir. Genellikle plastik ve burçlu sistemde üretilen bu makaralar aslında büyük bir sürtünmeye yol açar. Hem plastik hem de metal zamanla aşınır ve değiştirilmesi gerekir. Hal böyle olunca bu bölgede enerjiden tasarruf yapmak kolaylaşır. 

Genellikle 11 diş olarak üretilen bu parçaların etrafında epey bükülen zincirin kendi içindeki sürtünmesi dişlilerin etrafına sarılan kısımlarla birleştiğinde üzücü boyutlara ulaşır. Öyle ki 250 watt’lık bir güç akışında sizden yaklaşık 2.4 watt çalar. Amatör biniciler için bu çok bir anlam ifade etmese de saniyelerle oynayan pro biniciler ilk paragrafta anlattığımız statüye giriyorlar.

CeramicSpeed OSPW’nin açılımı türkçe olarak “büyütülmüş aktarıcı makarası sistemi” karşılığını buluyor. Altta ve üstte 17 dişli seramik rulmanlı iki makara görev yapıyor. Bu makaraların zincirle temas eden yüzeyleri standart dişlilere göre daha inceler. Bu sayede sürtünme azımsanmayacak miktarda azalıyor. Çekimler esnasında boştayken esen rüzgarla bile dönen makaralar bu söylediklerimizi destekler cinsten. Kutudan çıkan 15ml’lik seramik rulman yağını kullanarak bu kitin bakımını da yapabiliyorsunuz. 

Şimdi burada önemli bir konu daha var. Bu kiti takıp başka bir şey yapmamak da olmaz. Örneğin temiz ve dozunda yağlanmış bir zincir de sürtünmeyi azaltacaktır. Bu yüzden aktarma organlarını temiz tutmayı da ihmal etmemelisiniz.

CeramicSpeed OSPW’yi aktarıcı modelinize göre satın almanız gerekiyor. Çünkü her aktarıcının bağlantı sistemi aynı olmuyor. Bu parça aktarıcının alt gergisine direkt olarak monte edildiği için satın almadan önce doğru seçimi yaptığınıza emin olmalısınız.

CeramicSpeed OSPW ülkemizde Performans Bisiklet tarafından satılıyor. Yaklaşık 3.650TL gibi bir fiyata sahip olan ürünü ihtiyacınız doğrultusunda satın alabilirsiniz.

Yazar /

Yorum Yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.


Yazmaya başlayın ve aramak için Enter tuşuna basın